Snel, sneller, snelst. Welk oplaadpunt past bij jou?

In het kort:

  • Je kunt op drie manieren laden: via het stopcontact, gewone laadpaal en snelle laadpaal.
  • Deze manieren verschillen in veiligheid, snelheid en prijs.
  • Welke zakelijke laadpalen het beste bij jou pasten, hangt af van je specifieke situatie. Dat laten we je zien in een adviesrapport.

Steeds meer mensen stappen over op elektrisch rijden, wat mede het gevolg is van het steeds makkelijker kunnen opladen van je elektrische auto. Meer elektrische auto’s betekent ook meer oplaadpunten langs de snelweg, bij de supermarkt en bij jouw bedrijf. Toch bestaan er grote verschillen tussen al deze laadstations. Om te weten welk type oplaadpunt bij jou past, is het handig om te weten wat de verschillen zijn. In dit artikel leggen we je dit uit en vertellen we hoe deze laadmethodes werken.

Oplaadpunt via het stopcontact

Opladen via het stopcontact is de meest eenvoudige manier om je elektrische auto op te laden. Je hoeft alleen de stekker in het stopcontact te steken. Een nadeel van deze methode is de erg lage laadsnelheid. De meeste huishoudens hebben een 1-faseaansluiting op het elektriciteitsnet. Dat betekent dat er één elektriciteitskabel het huis binnenkomt met een maximale stroomsterkte van 16 ampère. Daardoor laad je auto op met een vermogen van 3,68 kW. Gemiddeld is de accucapaciteit van een elektrische auto 60,8 kWh. Zoals je in het rekenvoorbeeld ziet, duurt het daardoor meer dan 16 uur om je auto op te laden. 

Maximale stroomsterkte16 A
(Elektrische) spanning230 V
Stroom x spanning = vermogen16 x 230 = 3.680 W = 3,68 kW
Gemiddelde accucapaciteit60,8 kWh
Accucapaciteit / vermogen = laadtijd60,8 / 3,68 = 16,5 h
Rekenvoorbeeld laadtijd bij opladen via het stopcontact.

Laden via het stopcontact kan riskant zijn voor zowel je huis als je auto. Als je oplaadt met een onbegrensde laadkabel, kan deze erg heet worden. Daardoor loop je risico op het ontstaan van brand. We noemen het opladen zonder begrensde laadkabel ‘mode 1’ opladen. Vaak worden elektrische auto’s geleverd met een beveiligde laadkabel. Met zo’n kabel hebben we het over ‘mode 2′ laden. Het risico op brand is dan kleiner, maar nog steeds aanwezig. 

Laadpaal: het meest gebruikte oplaadpunt

Met een laadpaal gaat het opladen van je elektrische auto een stuk sneller en veiliger. Met deze ‘mode 3’ oplaadmethode gebruik je wisselstroom, ook wel ‘alternating current’ (AC) genoemd. De meeste openbare laadpalen leveren een vermogen van 11 kW, maar dat verschuift naar 22 kW. In het voorbeeld van hierboven duurt het laden van je auto dan nog geen drie uur. 

Om deze stroom op te kunnen slaan in de accu, moet je auto de AC omzetten in ‘direct current’ (DC). Bij de ene elektrische auto verloopt dat efficiënter dan bij de andere. Een ander groot voordeel van de laadpaal is dat je met de bijgeleverde software makkelijk kunt controleren wie de stroom mag gebruiken en hoeveel stroom er gebruikt mag worden. 

Rijden meerdere mensen bij jouw bedrijf elektrisch? Dan is een zakelijk laadplein bij je bedrijf een aantrekkelijke optie. Het is mogelijk om meerdere auto’s tegelijkertijd gebruik te laten maken van dezelfde laadpaal. Deze laden dan tegelijkertijd op. Laadpalen die zijn uitgerust met ‘dynamic load balancing’ zorgen er ook nog eens voor dat jij de beschikbare stroom op je stroomnetwerk optimaal kunt gebruiken.

Snellaadpaal

De naam doet het al vermoeden. Met een snellaadpaal laad je je elektrische auto het snelst op. Dit noemen we ‘mode 4’ opladen. Het verschil met een normale laadpaal is dat de wisselstroom uit het stroomnetwerk al in de laadpaal wordt omgevormd tot gelijkstroom. Dit zie je goed terug in het onderstaande plaatje. Doordat de gelijkstroom niet omgezet hoeft te worden, kan de snellaadpaal direct op de accu laden. Daardoor laden snellaadpalen op met een veel groter vermogen, variërend tussen 50 kW en 350 kW. Met deze ontwikkeling zijn snellaadpalen bij uitstek geschikt om voor elektrisch rijden de traditionele ‘tankervaring’ te bieden. 

welk oplaadpunt past bij jou ac dc 300x185

Het gebruik van snellaadpalen is wel een stuk duurder dan ‘normale’ laadpalen. Dat komt deels door de prijs van de snellaadpaal zelf, maar ook door de duurdere stroom die zo’n oplaadpunt levert.

Advies op maat

Welke laadpaal-installatie het beste bij jou past? Bij ELIX bepalen wij jouw precieze situatie. Zo rijden jij en je werknemers straks met volledig opgeladen auto’s naar huis. Meer weten? Vraag een vrijblijvend adviesrapport laadpaal aan.

mockup rendement op zakelijke laadpleinen

Download gratis e-book ‘Rendement op zakelijke laadpleinen’

vinkje Welke stappen je moet zetten om een laadplein te realiseren

vinkje Welke fiscale en subsidie voordelen er zijn rondom laadpalen

vinkje Wat voor mogelijkheden er zijn in laadpunten en laadpalen