Je wilt je verbruikskosten van je auto natuurlijk zo laag mogelijk houden. Dat is logisch, want waarom zou je meer uitgeven dan nodig is? Meerdere factoren bepalen hoeveel een elektrische auto verbruikt. Denk bijvoorbeeld aan het vermogen van de motor en het gewicht van de auto. Ook speelt de weerstand een rol: een hele aerodynamische auto heeft minder luchtweerstand, en verbruikt daardoor minder. Ook de banden vallen onder deze categorie: een band met weinig profiel zorgt voor minder rolweerstand, en daardoor een lager verbruik. Tot slot is je rijstijl natuurlijk ook van grote invloed op je verbruik!
We beginnen met het woord ‘verbruik’. Bij benzine- en dieselauto’s weten we hoe dit zit: de ene verbruikt 1 op 5, de ander 1 op 20. Soms drukken we dit ook uit als aantal liter per 100 kilometer, maar bij elektrische auto’s meten we het anders. We hebben het dan niet over liters, maar over verbruikte energie. Deze energie drukken we uit in kilowattuur (kWh). Als we het hebben over het verbruik van een elektrische auto, dan hebben we het over het aantal kWh per 100 kilometer.
Nu we weten hoe we het verbruik van elektrische auto’s meten, kunnen we het verbruik in beeld brengen. Net als bij brandstofauto’s verschilt het verbruik van elektrische auto’s flink. Over het algemeen ligt het verbruik van elektrische auto’s tussen de 10 en 30 kWh per 100 kilometer. Een Tesla Model 3 verbruikt bijvoorbeeld 14,6 kWh per 100 kilometer, terwijl dit voor een Audi e-tron S 55 quattro ongeveer 27 kWh per 100 kilometer is. Stel dat je 15.000 kilometer per jaar rijdt, dan zullen de stroomkosten voor deze twee voertuigen erg verschillen. In het onderstaande rekenvoorbeeld is dit gemakkelijk zichtbaar. We hanteren hier een gebruikelijke stroomprijs van €0,23 per kWh.
Auto |
Tesla Model 3 |
Audi e-tron S 55 quattro |
Aantal km per jaar | 15.000 | 15.000 |
Jaarlijks verbruik in kWh | 150 x 14,6 = 2.190 | 150 x 27 = 4.050 |
Jaarlijkse kosten | 2.190 x €0,23 = € 503,70 | 4.050 x €0,23 = €931,50 |
Ook al laden laadpalen steeds sneller, het opladen van je elektrische auto gaat nog steeds niet zo snel als het voltanken van je brandstofauto. Nu we weten hoeveel energie er nodig is om 100 kilometer te rijden, is het interessant om te weten hoe lang je daarvoor moet laden. De laadtijd hangt af van verschillende factoren, zoals de accu van de auto en het type laadpaal. Openbare laadpalen langs de snelweg hebben doorgaans een vermogen van 11 kW. Bij snellaadpalen ligt dat vermogen een stuk hoger: de Tesla Supercharger heeft een vermogen van wel 250 kW. Met het onderstaande rekenvoorbeeld laten we zien hoe lang het laden duurt om 100 kilometer te kunnen rijden met je Tesla Model 3.
Type laadpaal |
Reguliere openbare laadpaal |
Tesla Supercharger |
Laadvermogen in kW | 11 | 250 |
Laadtijd voor 100 km | 1 uur 20 minuten | 3,5 minuten |
Wil je je verbruikskosten drukken, dan is zuinig rijden het halve werk. We geven daarom een paar tips:
Wil je meer weten over het verbruik van elektrische auto’s? En ben je nog op zoek naar een laadinfrastructuur voor je bedrijf? Wij bij ELIX denken met je mee en helpen je graag. Vraag hiervoor gratis en vrijblijvend een adviesrapport op maat aan.