Optimale zakelijke laadinfrastructuur

Laadinfrastructuur voor de bouw

Na auto’s en vrachtwagens wordt ook bouwmaterieel in rap tempo elektrisch. Wil jij goed voorbereid zijn op deze transitie, dan mag je het belang van goede laadinfrastructuur voor de bouw niet onderschatten. Kies voor snelheid, efficiëntie en flexibiliteit zonder het rendement uit het oog te verliezen!
mockup e book sprila subsidie goedkopere laadpleinen en batterijen
Ontdek in ons e-book:
check waar je rekening mee moet houden;
check wat de beste laadinfrastructuur is voor de bouw;
check hoe je een tot een rendabele businesscase komt met subsidies en fiscale voordelen.
Download e-book arrow right
Download e-book arrow right
Laadinfrastructuur voor de bouw

Zo komen we tot de beste laadinfrastructuur voor de bouw

Traject laadpalen voor elektrische vrachtwagens - stap 1

Inzicht in energie

We analyseren je energieprofiel en checken hoeveel energie er beschikbaar is.

Traject laadpalen voor elektrische vrachtwagens - stap 2

Businesscase

Alles staat op een rij in de businesscase: jouw investering, het rendement, je inkomsten en interessante subsidies.

Traject laadpalen voor elektrische vrachtwagens - stap 3

Engineering & Realisatie

Blij met de businesscase? Dan werken we jouw laadinfrastructuur verder uit en nemen je al het werk uit handen rondom de realisatie.

Traject laadpalen voor elektrische vrachtwagens - stap 4

Exploitatie

Jij bent helemaal klaar om te profiteren van je laadinfrastructuur. Geen omkijken naar HBE-registratie, onderhoud, service of backoffice!

Zakelijke laadpalen voor de bouw: AC of DC?  

Het is een keuze waarvan je misschien niet wist dat je ‘m moest maken: met welke soort stroom wil jij je elektrische bouwmaterieel opladen? Wisselstroom (AC) of gelijkstroom (DC)?

Niet vreemd als je het antwoord niet direct paraat hebt. Bij ELIX denken we dat de meeste bouwbedrijven het meeste hebben aan DC-laden. We leggen graag uit waarom!

Elektrische voertuigen maken gebruik van gelijkstroom. Kies je voor een AC-lader, dan moet deze wisselstroom in het voertuig nog omgezet worden naar gelijkstroom. Een DC-lader vormt de wisselstroom al direct om naar gelijkstroom, waardoor je je elektrische voertuig veel sneller kunt opladen. En laadsnelheid is natuurlijk een belangrijk argument! Het opladen van bijvoorbeeld een elektrische minishovel duurt met een AC-lader zo’n 6 tot 8 uur. Een DC-lader kan dezelfde minishovel is 30-120 minuten opladen tot 80 procent, een enorm verschil!

Verschillen DC en AC

Naast de laadsnelheid zijn er nog meer verschillen tussen DC-laden en AC-laden. AC-laders zijn bijvoorbeeld een stuk goedkoper. Daar staat tegenover dat DC-laders met een véél hoger maximaal vermogen kunnen laden: 22 kW voor AC tegenover 300 kW voor DC. 

Een belangrijk verschil tussen AC- en DC-laders is ook de flexibiliteit: een AC-lader is alleen te gebruiken voor ‘normaal’ laden, bij een relatief lage laadsnelheid. Prima als je alleen ‘s nachts bijlaadt en alle tijd hebt. Maar wat als je tussen twee klussen door snel moet bijladen? Dan heb je een probleem! Daar komt de flexibiliteit van een DC-lader ontzettend goed van pas: je kunt normaal laden als je de tijd hebt, en snel laden als het nodig is!

Een keuze voor de toekomst

Hoewel je in eerste instantie misschien het liefst kiest voor een goedkopere AC-lader, is het toekomstplaatje iets om goed rekening mee te houden. De kans is levensgroot dat de elektrificatie doorzet, dat batterijen van elektrisch materieel meer capaciteit krijgen en je vaker wilde dat je tóch voor die DC-lader had gekozen. Daarom denken wij dat een ondernemer met oog voor de toekomst in de basis altijd voor DC-laders zou moeten kiezen.

De combinatie met energieopslag en zonnepanelen

Gaat het over DC-laden, dan gaat het vaak ook over de beschikbare energie: met hun hogere vermogens vragen ze nu eenmaal meer van je elektriciteitsaansluiting.

Is die capaciteit beschikbaar, dan is er natuurlijk niets aan de hand. Maar onderneem jij in een gebied waar netcongestie voor problemen zorgt, dan kan die capaciteit wel een uitdaging vormen.

In dat geval is er vaak een mooie businesscase mogelijk waarbij laadinfrastructuur voor de bouw gecombineerd wordt met zakelijke zonnepanelen en een zakelijke batterij voor energieopslag. Dat klinkt als een groot project, wat het ook wel is, maar het is óók een uitstekende manier om toekomstbestendige laadinfrastructuur te realiseren. En als elektrisch materieel ook in jouw onderneming straks niet meer weg te denken is, kun je maar beter direct de juiste keuze maken, toch?

Beter rendement op laadinfrastructuur voor de bouw met de SPRILA-subsidie

Bereken je besparing arrow right dark

Wij worden beoordeeld met een 9,6

Beoordelingen van echte mensen en echte bedrijven. Je mag ze van ons nabellen!
Logo wellnesspet Wellness Pet gebruikt nu slimme oplossingen voor netcongestie. Ze hebben hun zonnestroominstallatie aangepast aan hun directe energiebehoefte, het overschot wordt automatisch beperkt en het laadplein maakt gebruik van load balancing.
Fokko Dijkstra Plant Director
Zonnepanelen: 1.300 Oppervlakte: m2

Ontvang inzicht in jouw potentiële rendement

Bereken direct arrow right dark

Wij geven energie aan:

Ik wil meer weten over

Meest gelezen artikelen

Lees meer in onze kennisbank arrow right dark