SPRILA subsidie 2025: alles wat je moet weten
De SPRILA subsidie 2025 is een interessante subsidie voor ondernemers die willen investeren in zakelijke laadinfrastructuur. Na een succesvolle ronde van de SPRILA 2024, werd er een aantal wijzigingen doorgevoerd voor de SPRILA 2025. Voor de SPRILA subsidie 2025 geldt een hoger totaalbudget en komen ook kleinere projecten in aanmerking.
Dit artikel in het kort:
- De SPRILA subsidie 2025 ondersteunt bedrijven bij investeringen in laadpleinen en batterijen.
- Het totaalbudget van de SPRILA 2025 is een stuk hoger dan het totaalbudget van de SPRILA 2024.
- Opvallende wijzigingen: lagere vergoeding per laadpaal en al vanaf € 2.500 subsidie mogelijk.
- Slimme combinaties van de SPRILA met de EIA en Flex-e.
De SPRI-wat?! Ja, de SPRILA. Ook wel de Subsidieregeling Private Infrastructuur bij bedrijven. Deze subsidie is er voor bedrijven die overwegen te investeren in een zakelijk laadplein. Na de eerste succesvolle SPRILA-ronde in 2024 is het nu tijd voor de tweede ronde. Wat is er anders in de SPRILA subsidie 2025? Je leest het in dit artikel!
Wat is de SPRILA-subsidie?
De SPRILA-subsidie is een subsidie waarmee het voor ondernemers aantrekkelijker wordt om te investeren in een zakelijk laadplein. Met het alsmaar groeiende aantal elektrische voertuigen, kunnen de laadpalen natuurlijk niet achterblijven.
De SPRILA-subsidie bestaat uit twee onderdelen, namelijk SPRILA Advies en SPRILA Aanschaf. Bij de SPRILA Advies krijg je een beeld van het totaalplaatje van je laadplein. Het gaat onder andere over AC- of DC-laden, of je zakelijke netverzwaring moet aanvragen en hoeveel laadpalen je nodig hebt.
Het onderdeel SPRILA Aanschaf richt zich vooral op de realisatie van je laadplein. Je ontvangt dan subsidie van de RVO voor de installatie van je laadplein. De installatie laat je doen door een bedrijf dat daar gespecialiseerd in is. Je kunt je voor één of beide onderdelen van de subsidie aanmelden.
Wat is er nieuw bij de SPRILA subsidie 2025?
Na de eerste ronde van de SPRILA-subsidie in 2024, zijn er in 2025 een aantal dingen veranderd. Zo is het totaalbudget aangepast en zijn de gebruikseisen veranderd. Ook is de combinatie met de MIA niet langer mogelijk en is het minimum investeringsbedrag verlaagd.
Hoger totaalbudget, lager budget per laadpaal
Waar het totaalbudget met wel 44% is gestegen ten opzichte van 2024, zijn de subsidiebedragen per laadpaal bijna gehalveerd. Zo krijg je als mkb’er in 2025 voor bijvoorbeeld een AC-laadpaal met een vermogen vanaf 11 kW nog € 800,- subsidie. Een groot bedrijf krijgt voor dezelfde laadpaal € 400,-. Je krijgt in 2025 wel meer keuze wat betreft de laadpalen, zoals AC-duopalen en laadpalen met een geïntegreerde batterij.
Kijk je naar DC-laadpalen, dan kan het subsidiebedrag voor het mkb oplopen tot € 37.200 per DC-laadpaal met een vermogen vanaf 350 kW. Je zit nog wel vast aan een maximaal subsidiebedrag van € 350.000 per kalenderjaar.
Naast de verlaging per laadpaal is ook de subsidie per kWh voor batterijen gezakt. Grote bedrijven ontvangen € 70 per kWh, voor een mkb is dit € 100 per kWh.
Waarom is het budget voor de SPRILA in 2025 aangepast?
Het budget voor de SPRILA in 2025 is aangepast, omdat de overheid met het beschikbare budget meer projecten wil ondersteunen. Daarom is het totaalbudget wel gestegen, maar krijg je een lagere vergoeding per laadpaal.
SPRILA voor kleinere projecten: klein maar fijn laadstation
Goed nieuws voor kleinere laadpleinen: in 2025 kun je al SPRILA subsidie aanvragen wanneer je investering minimaal € 2.500 bedraagt. Daarmee vervalt de eis van vorig jaar dat je minimaal vier laadpunten moet aanschaffen voordat je beroep kunt doen op de SPRILA. De SPRILA-subsidie 2025 is dus ook mogelijk voor kleinere projecten!
Strengere gebruikerseisen
Zomaar weglopen met subsidiegeld is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom heeft de RVO de gebruiksregels verscherpt. Je gerealiseerde laadplein of batterij moet namelijk minimaal twee jaar in gebruik blijven nadat je de subsidie hebt ontvangen. De overheid wil hiermee misbruik van de SPRILA-subsidie tegengaan.
Combinatie met Milieu-investeringsaftrek
In 2024 was het nog mogelijk, maar bij de SPRILA 2025 niet meer. We hebben het over het combineren van de SPRILA met de Milieu-investeringsaftrek, oftewel de MIA. Gelukkig blijven er wel mogelijke combinaties met andere subsidies over. Hier lees je verderop meer over.
Hoe ziet de SPRILA-subsidie 2025 er in de praktijk uit?
De SPRILA-subsidie 2025 is in de praktijk een heel aantrekkelijke manier om de investering in laadpleinen te ondersteunen. Als expert heeft ELIX hier al meerdere bedrijven bij geholpen, bijvoorbeeld Rhenus Logistics. Dit logistieke bedrijf klopte aan bij ELIX voor de realisatie van een laadplein, dat kan meegroeien met de ambities van het bedrijf. Dan ben je bij ons sowieso aan het goede adres, want wij worden enthousiast van ambitieuze ondernemers.
Maar daar bleef het niet bij, want tijdens het bespreken van het laadplein vraagt onze laadpaal-expert Geert Hoekzema: ‘Wil je ook gebruikmaken van de SPRILA-subsidie?’
De reactie van de klant? ‘Waarom zou ik dat doen?’
Het antwoord luidde: ‘Gewoon, omdat het je geld scheelt!’. Daar kun je als bedrijf natuurlijk geen nee tegen zeggen. En zo geschiedde: ELIX regelde de SPRILA-subsidieaanvraag voor Rhenus Logistics van begin tot eind.
Het resultaat?
Een toekomstbestendig laadplein met 6 DC-laadpunten met een gezamenlijk vermogen van 600 kW. En daarnaast een zonnestroominstallatie waarmee Rhenus Logistics zichzelf voorziet van energie. En het mooiste? Een subsidiebedrag van € 155.195 om deze projecten deels te kunnen bekostigen.
ELIX diende de aanvraag in, hield contact met de subsidieverstrekker en zorgde dat alles goed werd onderbouwd. Na goedkeuring én definitieve vaststelling van de subsidie was het bedrag binnen — zonder dat Rhenus Logistics zich in formulieren hoefde te verdiepen.
Hoe combineer je de SPRILA-subsidie 2025 met andere subsidies?
Je combineert de SPRILA-subsidie 2025 eenvoudig met andere subsidies en regelingen, zoals de EIA en de Flex-e. Hierdoor loopt het voordeel nog verder op en wordt investeren nog aantrekkelijker.
SPRILA en EIA combineren
Stapelkorting met de SPRILA in combinatie met de Energie-investeringsaftrek! Hoe zit dat? De EIA is een fiscaal voordeel en telt dus niet als overheidssteun. Naast vergoeding voor je laadplein of batterij met de SPRILA kun je met de EIA tot 40% van andere investeringskosten rondom je project fiscaal aftrekken.
SPRILA en Flex-e subsidie combineren
Ook de nieuwe Flex-e subsidie is te combineren met de SPRILA, mits je ervoor zorgt dat de beide subsidies verschillende onderdelen ondersteunen. Gaat het om de aanschaf van laadpalen en batterijen, dan gebruik je de SPRILA. Daarnaast kun je de Flex-e inzetten voor slimme maatregelen die netcongestie verminderen. Denk daarbij aan software voor je laadpaal, of een energiemanagementsysteem (EMS).
Ben je benieuwd of je in aanmerking komt voor deze subsidie? Check dan de voorwaarden van de Flex-e subsidie.
SPRILA-subsidie 2025 voor jouw bedrijf
Er is het een en ander veranderd in de SPRILA subsidie 2025: een hoger totaalbudget, meer mogelijkheden voor kleine projecten maar ook strengere regels. Wat wél blijft is de mogelijkheid om als ondernemer voordelig een laadplein of batterij aan te schaffen met behulp van de SPRILA-subsidie.
Wil jij net zo’n succesverhaal als bij Rhenus Logistics? Laat ons de SPRILA-subsidieaanvraag regelen en checken of er nog combinaties mogelijk zijn met andere subsidies. Jij houdt je bezig met je eigen bedrijfsvoering terwijl wij doen waar wij enthousiast van worden: bedrijven helpen energie-efficiënter te worden. Wil je eerst zelf aan de slag? Gebruik dan onze slimme rekenhulp SPRILA 2025 en ontdek hoeveel subsidie je kunt krijgen!
