Subsidie zakelijke batterijen: wat is de stand van zaken?

In het kort:

  • Subsidies en fiscale voordelen: met EIA, KIA, SPRILA en SPULA kun je flink besparen op je zakelijke batterij. Tot 68% belastingvoordeel of directe subsidies per kWh.
  • Welke subsidie kies je? Ga voor de SPRILA voor een laadplein met batterij, en zet de EIA en KIA  in voor een losse batterij. ELIX helpt je bij de juiste keuze en aanvraag.

Een subsidie voor zakelijke batterijen: het moet dé oplossing zijn voor ons overbelaste energienet, dat onder andere voor netcongestie zorgt. Heel leuk en aardig allemaal, maar je moet wel even de portemonnee trekken als je een batterij voor je onderneming wilt kopen. Dit artikel geeft een overzicht van de beschikbare subsidies voor batterijen voor energieopslag, namelijk de SPULA, SPRILA en de EIA. Zo doet het minder pijn aan je portemonnee!

Wat kost een batterij voor energieopslag? 

Het antwoord op deze vraag is niet voor elke batterij hetzelfde. Net als met veel andere producten hangt het af van het soort batterij dat je kiest. Hoe meer kWh aan capaciteit, des te meer je betaalt. Ruwweg kun je wel uitgaan van € 750 tot € 1.000 per kWh aan opslagcapaciteit. Dus voor een batterij van 100 kWh kom je al snel aan een investeringsbedrag tussen de € 75.000 en de € 100.000.

Het financiële verschil zit ‘m dus in de capaciteit. Daarom is het handig een batterij te kiezen die aansluit bij je energievraag, de beschikbare ruimte en je eisen.

Zakelijke batterijen subsidie

Wat is de terugverdientijd van een batterij?

Een investering van zo’n omvang doe je niet zomaar. Naast de investeringskosten is de terugverdientijd een belangrijke factor die je meeneemt in je besluitvorming. Dankzij snelle ontwikkelingen in de techniek is de terugverdientijd flink geslonken, van 10 jaar naar 4 à 5 jaar per batterij. Hoelang zo’n batterij meegaat? Onderhoud je ‘m goed, dan kan de levensduur van een batterij tot 10 jaar zijn. 

De steeds korter wordende terugverdientijd in combinatie met subsidies voor batterijen maakt zakelijke batterijen een aantrekkelijke investering.

Subsidie zakelijke batterijen: vier op een rij

Na deze algemene info over batterijen is het tijd om de subsidies in te duiken. Ontdek wat de EIA, KIA, SPRILA en SPULA voor jouw bedrijf kunnen betekenen! De EIA en KIA zijn feitelijk fiscale regelingen die belastingvoordeel mogelijk maken, maar ze staan wel bekend als subsidies. Daarom hebben we ze alsnog meegenomen in het lijstje.

Energie-investeringsaftrek: EIA 

De EIA werkt als volgt: jij investeert in een batterij voor energieopslag. Dit is een duurzame investering die op de milieulijst van de RVO staat en dus kom je in aanmerking voor de EIA. Het grote voordeel is dat je een deel van je investeringskosten van je fiscale winst aftrekt. Daardoor betaal je minder belasting over je winst en bespaar je geld. Hiermee stimuleert de overheid duurzame investeringen. De EIA-subsidie kan naast batterijen ook ingezet worden voor andere duurzame bedrijfsmiddelen, zoals zakelijke laadpleinen.

Kleinschaligheidsheidinvesteringsaftrek: KIA

De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek is niet alleen een mooi woord voor galgje, maar ook een goede kans om je investering in batterijen aantrekkelijker te maken. Zoals de naam al zegt, is de regeling bedoeld voor kleinschalige investeringen. Klein is hierbij een relatief begrip: voor investeringen kleiner dan € 387.580 kun je de KIA inzetten. En daar kun je best een redelijke batterij voor kopen.

De hoogte van de KIA is afhankelijk van het investeringsbedrag. Dat hangt weer af van de grootte en capaciteit van jouw batterij. Bekijk de tabel hieronder om een inschatting te maken van hoeveel jij van je belastbare winst kunt aftrekken.

InvesteringsbedragHoogte KIA
€ 0 t/m € 2.800€ 0 (te kleinschalige investering)
€ 2.801 t/m € 69.76528% van het investeringsbedrag
€ 69.766 t/m € 129.194€ 19.535
€ 129.194 t/m € 387.580 € 19.535 verminderd met 7,56% van het bedrag dat hoger is dan € 129.194.
Meer dan € 387.580€ 0

Het aantrekkelijke aan de EIA en KIA is dat je ze kunt combineren. Hierdoor kun je opgeteld tot 68% van je investering in een zakelijke batterij omzetten naar belastingvoordeel!

Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur: SPRILA  

Zoals de naam al doet vermoeden, is de SPRILA gericht op het stimuleren van private laadinfrastructuur. Bij laadinfrastructuur denk je misschien niet meteen aan een zakelijke batterij, maar eerder aan laadpleinen voor elektrische voertuigen. Dat is niet onterecht, want het grootste gedeelte van het SPRILA-budget is bestemd voor advies en aanschaf van laadpalen. 

Maar er is ook een deel beschikbaar gesteld voor batterijen voor energieopslag. Want met ons alsmaar vollere energienet is er niet altijd genoeg capaciteit beschikbaar voor het aanleggen van een laadplein. Een batterij gekoppeld aan je laadinfrastructuur kan dit probleem omzeilen. Let dus wel op! Wil je in aanmerking komen voor de SPRILA voor een batterij, is dit altijd in combinatie met de aanschaf van een laadplein. 

In 2024, het eerste jaar van de SPRILA, kon je als mkb’er € 160 subsidie ontvangen per kWh. Voor grote bedrijven lag dit bedrag op € 80 per kWh. Een mkb’er met een batterij van 200 kWh kreeg in 2024 dus € 32.000. Grote bedrijven kregen voor deze batterij € 16.000.

Subsidie voor Publieke Laadinfrastructuur: SPULA

De broer van de SPRILA is de SPULA. Ook deze subsidie is in 2024 door de overheid in het leven geroepen. Het grote verschil met de SPRILA is dat deze subsidie gericht is op het aanmoedigen van publieke laadinfrastructuur. In plaats van auto’s gaat het bij de SPULA om zware voertuigen, zoals bussen en elektrische vrachtwagens. Deze voertuigen kunnen niet zomaar een laadpaal voor auto’s gebruiken, omdat de capaciteit niet voldoet.

Wat wel hetzelfde is als bij de SPRILA, zijn de uitdagingen rondom netcongestie. Daarom kun je ook subsidie over je batterij aanvragen, mits deze gekoppeld is aan je laadinfrastructuur. In 2024 kon je als ondernemer € 80 per kWh ontvangen.

Voor zowel de SPRILA en SPULA geldt dat er in 2025 een nieuwe ronde aankomt. De inschrijving opent dit jaar op 25 maart.

Flex-e subsidie

Voor bedrijven die een gecontracteerd vermogen hebben van 100 kW of meer en last hebben van netcongestie is er sinds kort ook de Flex-e subsidie. Het doel van de subsidie is om bedrijven efficiënter met hun energie om te laten gaan. De subsidie bestaat uit drie onderdelen namelijk een flexibiliteitsscan, een haalbaarheidsstudie en realisatie van flexibiliteitsmaatregelen. Met name de laatste kan interessant zijn voor bedrijven die willen investeren in zakelijke batterijen. Vanaf 1 april kun je je hiervoor inschrijven.

Welke subsidie voor zakelijke batterijen moet ik kiezen?

Of je nu een laadplein mét batterij bij je bedrijf wilt realiseren of alleen een batterij voor energieopslag overweegt, de juiste subsidie kiezen is essentieel. Overweeg je een laadplein inclusief batterij? Dan is de SPRILA-subsidie de beste optie. Wees er snel bij, want 25 maart opent de nieuwe ronde!

Heb je al een laadplein en wil je later een batterij toevoegen? Dan biedt de combinatie van KIA en de EIA aantrekkelijke fiscale voordelen.
Hoe dan ook, ELIX heeft flink wat ervaring opgedaan met het aanvragen van subsidies voor batterijen. Wij geven niet alleen advies over subsidies, maar laten je het totaalplaatje van een investering in een zakelijke batterij zien.

zakelijke opslag

Download gratis e-book ‘Geld verdienen met zakelijke energieopslag’

check Wanneer energieopslag relevant is voor jouw situatie
check Hoe je geld kunt verdienen op de handelsmarkten
check Hoe je prijzen kunt vergelijken