Gratis webinar netcongestie: Woensdag 22 oktober 12:00 uur | Meld je aan

Businesscase van laadpalen voor transport en logistiek

Profielfoto van Geert Hoekzema

Geert Hoekzema

De businesscase voor laadpalen wordt steeds sterker nu elektrisch transport razendsnel terrein wint. Met de juiste combinatie van subsidies, slimme sturing en eigen energieopwekking verandert laden van een kostenpost in een winstgevende investering.

In het kort:

  • Elektrisch rijden loont. De Total Cost of Ownership van elektrische voertuigen is vaak lager dan die van diesel, zeker met subsidies.
  • De businesscase van laadpalen is sterker dan je denkt. Dankzij regelingen zoals SPRILA, SPULA, MIA en KIA kun je je investering flink verlagen.

Als ondernemer sta je voor de voortdurende uitdaging om je bedrijfsvoering toekomstbestendig te maken. Zeker nu, want het energielandschap verandert sneller dan ooit. De energiecrisis heeft laten zien hoe kwetsbaar bedrijven zijn voor stijgende energiekosten. Het is dan ook geen verrassing dat de focus op duurzaamheid en een effectievere energiehuishouding steeds groter wordt. Een cruciale pijler in deze transitie is de elektrificatie van transport en de bijbehorende businesscase van laadpalen. 

In dit artikel bespreken we deze businesscase, maar eerst staan we kort stil bij het nut van investeren in elektrische vrachtwagens en bestelbussen.

Waarom nu investeren in elektrisch transport?

Je wilt nu investeren in elektrisch transport omdat het allerlei voordelen heeft. Natuurlijk is het beter voor het milieu, maar voor jouw bedrijf zijn vooral de economische voordelen interessant, zoals lagere onderhouds- en brandstofkosten. 

Het is verleidelijk om de elektrificatie van je wagenpark als een enorme, dure stap te zien. Maar stilzitten is geen optie meer! De overheid legt steeds meer eisen en verplichtingen op, en de transportsector ondergaat een snelle transformatie. De verwachting is dat de transportvloot in Nederland in 2030 voor ongeveer 30% uit elektrische vrachtwagens zal bestaan, oplopend tot wel 80% in 2035. 

Een recent onderzoek van de Rabobank toont aan dat de Total Cost of Ownership (TCO) van elektrische bestelbussen en bakwagens op dit moment al lager is dan die van dieselvoertuigen, zeker als je rekening houdt met beschikbare subsidies. Met andere woorden: je bent gek als je nog dieselvoertuigen koopt, want over de levensduur van je bestelwagen ben je simpelweg meer geld kwijt. 

Door nu te investeren in elektrische voertuigen profiteer je van diverse voordelen. Je versterkt je duurzame imago, wat goed is voor het klantvertrouwen en je aantrekkelijkheid als werkgever. Bovendien bespaar je op de lange termijn kosten en kijken investeerders steeds nadrukkelijker naar duurzaamheid, wat het makkelijker kan maken om financiering aan te trekken. De vraag is dus niet óf je overstapt, maar hoe snel.

Rhenus Logistics maakte die overstap. Bij dit project plaatsten we laadpalen om aan de eisen van klanten te voldoen én de energietransitie te versnellen. Vervoerders krijgen zo de optie om te elektrificeren. Slim detail: door de omvormer op afstand van de palen te zetten, is er later eenvoudig ruimte om uit te breiden.

En als je dan overstapt, is het natuurlijk ook noodzakelijk om na te denken over het laden van je voertuigen. Daarom duiken we nu in de businesscase van laadpalen voor transport en logistiek.

Wat kost een laadplein voor elektrische vrachtwagens?

Een laadplein voor elektrische vrachtwagens is een grote investering, die varieert van € 100.000 tot € 2 miljoen. Tegelijkertijd zijn de kosten sterk afhankelijk van jouw situatie, dus ze kunnen ook een stuk lager uitvallen. Hieronder bespreken we een aantal belangrijke factoren die veel invloed hebben op de kosten.

Kostenfactoren bij zakelijke laadpalen

  • Type laadpunten: Je kunt elektrische vrachtwagens laden met AC- of DC-laders. AC-laders zijn goedkoper dan DC-laders, maar realistisch gezien niet geschikt voor e-trucks. Dat komt door de lagere laadsnelheid en relatief grote accu’s.  Je zit dus min of meer vast aan duurdere DC-laders.
  • Hardware en infrastructuur: Ook hier zijn meerdere mogelijkheden. Ga je voor een all-in-one-oplossing waarbij de omvormer en laadpunten samen in een kast zitten? Of kies je voor een gedistribueerde oplossing met een centrale powerunit en losse laadpunten? Voor kleine laadpleinen is een all-in-one meestal goedkoper. Maar als je wilt kunnen opschalen, is een gedistribueerde oplossing uiteindelijk voordeliger.
  • Locatie en installatie: De afstand tot de meterkast beïnvloedt ook de kosten, omdat je de kabels ondergronds laat aanleggen. Voorbereiding op de toekomst, zoals het installeren van een veldkast, kan veel gedoe en geld besparen bij latere uitbreiding.
  • Operationele kosten (OPEX): Na de realisatie van het laadplein beginnen de exploitatiekosten. Deze omvatten verlengde garantie, preventief en correctief onderhoud, en de kosten voor een backoffice. In de businesscase die we verderop in dit artikel uitwerken, gaan we uit van € 3.037 per jaar voor support, onderhoud en backoffice.

Welke subsidies zijn er voor laadpalen? Je businesscase van laadpalen optimaliseren

De overheid ondersteunt de overstap naar elektrisch vrachtvervoer met verschillende subsidies en regelingen, waarvan de SPRILA, SPULA, MIA en KIA het meest interessant zijn. We lichten de mogelijkheden hieronder toe.

Subsidie Private Laadinfrastructuur (SPRILA)

Een laadplein aanleggen is een flinke investering, en daarom is er de SPRILA. Deze subsidie is bedoeld voor bedrijven die hun eigen laadplekken realiseren – dus niet openbaar toegankelijk, maar echt op je eigen terrein. Je krijgt een deel van de kosten vergoed, zowel voor het adviestraject als voor de aanschaf en aanleg van de infrastructuur.

  • SPRILA Advies: vergoeding voor advies over je laadoplossing, tot € 3.500 per locatie.
  • SPRILA Aanschaf: de grote klapper: tot € 350.000 per jaar subsidie voor laadstations en bijbehorende infrastructuur.

Subsidie Publieke Laadinfrastructuur (SPULA)

De SPULA geldt voor laadpunten die wél openbaar toegankelijk zijn. Ideaal als je een locatie hebt waar meerdere vervoerders gebruik kunnen maken van de laadvoorzieningen.

Milieu-investeringsaftrek (MIA)

Met de MIA krijg je een extra aftrekpost op je winst als je investeert in duurzame bedrijfsmiddelen, zoals laadpalen.

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

De KIA biedt belastingvoordeel op kleinere investeringen, waarmee je ook de kosten voor laadvoorzieningen kunt drukken.

Kortom, met de juiste mix van subsidies en fiscale voordelen voor laadpalen wordt de businesscase een stuk aantrekkelijker. En ja, er komt wat papierwerk bij kijken – maar daar helpen wij je natuurlijk graag bij.

Hoe zit de businesscase van laadpalen voor transport en logistiek eruit?

De businesscase van laadpalen voor transport en logistiek is voor elke onderneming anders. Maar een voorbeeld maakt veel duidelijk. Kijk mee met Martijn, die zijn laadplein in minder dan 13 jaar terugverdient.

De investering

Martijn laat acht laadpunten installeren. Dat gaat dus over het hele plaatje, van laadstations, omvormers, bekabeling tot installatie.

  • Totale investering: € 295.000
  • SPRILA-subsidie: € 98.000

Netto-investering: (€ 295.000 – € 98.000) =  € 197.000

De opbrengsten

Martijns laadplein verwerkt jaarlijks zo’n 210.000 kWh. Voor de zogenaamde Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE’s) gaan we uit van € 0,05 per kWh. Daarnaast verkoopt hij nog 52.500 kWh aan laadstroom voor € 0,20 per kWh. Dat levert op:

  • HBE’s: € 0,05 x 210.000 kWh = € 10.500 per jaar
  • Stroomverkoop: € 0,20 x 52.500 kWh = € 10.500 per jaar
  • Totale opbrengst: € 21.000 per jaar

De kosten

Voor onderhoud, service en verplichte controles betaalt Martijn:

  • Onderhoud & backoffice: € 3.000 per jaar
  • Jaarlijkse HBE-controle: € 2.750
  • Totale kosten: € 5.750 per jaar

Het resultaat

Als we vervolgens de totale kosten per jaar aftrekken van de totale opbrengst per jaar, houdt Martijn netto per jaar € 15.250 over. Door tot slot de netto investeringskosten van € 197.000 te delen door de netto-opbrengst per jaar van € 15.250, komen we op de terugverdientijd.

  • Netto-opbrengst per jaar: € 21.000 – € 5.750 = € 15.250
  • Terugverdientijd: € 197.000 ÷ € 15.250 ≈ 12,9 jaar

Extra voordelen

Die 13 jaar is een conservatieve schatting. Stijgt de stroomprijs of neemt het gebruik toe, dan gaat de terugverdientijd omlaag. Combineer je dit met eigen zonnestroom of fiscale regelingen zoals MIA en KIA, dan wordt de businesscase nóg aantrekkelijker.

Slimmer omgaan met energie: een dynamisch systeem

Dit alles klinkt mooi in theorie. Maarin de voorbeeldcase gingen we even uit van een situatie waarin je meteen zakelijke laadpalen kunt plaatsen.

De realiteit? Die blijkt vaak net wat weerbarstiger.

Als ondernemer krijg je te maken met netcongestie, onzekere energiekosten en de druk om te verduurzamen. Grote problemen die je niet zomaar oplost. Maar waar zit die oplossing dan? 

Die zit ‘m in een systeem waarin alle componenten optimaal samenwerken. Je kunt dan denken aan de volgende componenten:

  • Zonnepanelen en batterijen zorgen samen dat je duurzaam opgewekte energie niet verloren gaat, maar precies inzetbaar is wanneer jij die nodig hebt.
  • Laadinfra en energiesturing stemmen het laden van je wagenpark slim af op je beschikbare energie, je ritten en de energiemarkt.
  • Energielevering en trading maken het mogelijk om overschotten door te verkopen of juist slim in te kopen, zodat je altijd financieel voordeel behaalt.
  • Energieadvies en assetmanagement houden alles bij elkaar: je krijgt inzicht, grip en concrete handvatten om het systeem optimaal te laten presteren.

Met deze bouwstenen creëer je niet alleen een laadplein, maar een compleet energiesysteem dat zichzelf terugverdient. Zo maak je van je laadinfra geen kostenpost, maar een slimme investering die je bedrijf toekomstproof maakt én je marges kan versterken.

Aan de slag met jouw businesscase van laadpalen!

Ja, de elektrificatie van je wagenpark vraagt een serieuze investering. Daar doen we bij ELIX niet geheimzinnig over. Tegelijk kunnen we de realiteit niet ontlopen: stilzitten wordt straks nog duurder. Vanaf 2026 betaal je een vrachtwagenheffing per kilometer, terwijl dieselprijzen de komende jaren verder stijgen. Zelfs als je de overstap naar e-trucks nog uitstelt, loont het om nú al de businesscase van laadpalen te bekijken.

En daarin staat ELIX naast je. Wij zorgen dat alle puzzelstukken van jouw energiesysteem naadloos in elkaar vallen. Van idee tot uitvoering, van strategie tot onderhoud: samen maken we je bedrijf klaar voor de toekomst. Wat er ook verandert in de markt, jij houdt de regie. Dát is onverwoestbare energie van ELIX.

mockup e book sprila subsidie goedkopere laadpleinen en batterijen.png 2

Download gratis e-book: ‘SPRILA-subsidie voor goedkopere laadpleinen en batterijen’

check Belangrijkste stappen bij de realisatie van zakelijke laadinfrastructuur
check Hoeveel subsidie je kunt krijgen vanuit de SPRILA Advies en SPRILA Aanschaf
check Wat de SPRILA-subsidie doet met de businesscase van laadpalen en batterijen
check Wat je kunt verdienen met je eigen zakelijke laadinfrastructuur