Hoe wordt mijn termijnbedrag voor zakelijke energie bepaald?
In het kort:
- Het berekenen van jouw termijnbedrag gaat bij ELIX net even anders dan bij reguliere energieleveranciers.
- Wij berekenen jouw termijnbedrag maandelijks op basis van jouw verwachte verbruik en actuele energieprijzen.
- We passen je termijnbedrag niet jaarlijks, maar maandelijks aan. Zo voorkomen we verassingen en blijf je altijd dicht bij je werkelijke kosten.
Je betaalt iedere maand een voorschot voor de energie die je de komende maand naar verwachting gaat gebruiken. Dit voorschot ken je waarschijnlijk als het termijnbedrag. We berekenen een termijnbedrag voor zakelijke energie als je klant wordt, naar een ander pand gaat verhuizen en na iedere jaarafrekening. Dat gaat bij ons net een beetje anders dan anders.
Hoe bepalen we je termijnbedrag voor zakelijke energie?
Om jouw termijnbedrag voor zakelijke energie te kunnen bepalen, kijken we eerst naar de hoeveelheid energie die je het komende jaar waarschijnlijk gaat verbruiken. Ook maken we een inschatting van hoe duur energie de komende 12 maanden zal zijn. Uit jouw verwachte verbruik en de inschatting van de energieprijzen komt een totaalbedrag dat we over 12 maanden verdelen.
Veel energieleveranciers verdelen de kosten door een gemiddelde te nemen dat je iedere maand betaalt. Wij doen dat anders. Je verbruik is namelijk iedere maand verschillend. In de wintermaanden verbruik je bijvoorbeeld een stuk meer dan in de zomermaanden. We gebruiken daarom een model dat bepaalt hoe we de kosten over de maanden verdelen. Hoe dat eruit ziet, zie je hieronder.
Naast de kosten voor stroom en gas betaal je natuurlijk ook leveringskosten, netbeheerkosten als je kleinverbruiker bent en energiebelasting. Deze baseren we op de tarieven die op het moment van afsluiten gelden. We delen deze kosten door 12 en nemen dat bedrag mee in je termijnbedrag voor zakelijke energie. Als de kosten uiteindelijk niet kloppen met de werkelijkheid, verrekenen we dit aan het eind van het jaar.
Wat als je verhuist?
Hoeveel energie je het komende jaar waarschijnlijk gaat gebruiken, berekenen we doorgaans op basis van je eerdere verbruik op jouw adres. Als je naar een ander pand verhuist, kan dat natuurlijk niet. In dat geval kijken we naar het type pand, de energietarieven en het historisch energieverbruik op je nieuwe adres. Het historisch energieverbruik vragen we op bij de netbeheerder. Het laat ons zien wat het verbruik was van bedrijven die eerder in dat pand zaten.
Bij een verhuizing kan het dus wat lastiger zijn om je verbruik nauwkeurig in te schatten. Grote kans dat je verbruik en termijnbedrag daardoor uiteindelijk niet goed overeen blijken te komen. Gelukkig hoeft dit geen ramp te zijn.
Wat doen we als je termijnbedrag te hoog of te laag is?
Hoe nauwkeurig we onze inschattingen ook maken, in de praktijk wijken je uiteindelijke energiekosten bijna altijd wel af van het termijnbedrag dat op je termijnfactuur staat. Dit komt niet alleen door wisselende stroomprijzen, maar voornamelijk omdat je daadwerkelijke verbruik vaak hoger of juist lager uitvalt dan we voorspeld hebben.
Het verschil tussen je termijnbedrag voor zakelijke energie en je daadwerkelijke verbruik wordt verrekend in een aparte factuur. Bij traditionele energiebedrijven krijg je die pas aan het eind van het jaar. Als je dan helemaal mis zit met je termijnbedrag, krijg je of een sloot geld terug, of moet je veel bijbetalen. En dat wil je eigenlijk niet. Daarom leggen wij jouw uiteindelijke verbruik en termijnbedrag niet pas aan het eind van het jaar, maar maandelijks naast elkaar. Voor het verschil dat hieruit komt, ontvang je iedere maand een aparte factuur waarin we het verschil van de afgelopen maand verrekenen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan, maar loop je altijd maximaal 1 maand uit de pas.
Wanneer passen we je termijnbedrag voor zakelijke energie aan?
Waarschijnlijk ben je gewend om het hele jaar door hetzelfde termijnbedrag te betalen. Veel energieleveranciers passen het termijnbedrag namelijk slechts één keer per jaar aan. Inmiddels wellicht een open deur, maar ook dit gaat bij ons anders. Wij verhogen of verlagen jouw termijnbedrag iedere maand.
Is het verschil tussen je termijnbedrag voor zakelijke energie en je daadwerkelijke verbruik heel groot? Bijvoorbeeld omdat een verhuizing het lastiger maakte om je verbruik goed in te schatten? Dan verrekenen we niet alleen het verschil, maar passen we ook je termijnbedrag aan. Je hoeft dus nooit zelf je termijnbedrag aan te passen, wij zorgen ervoor dat het altijd zo goed mogelijk klopt.
Waarom geen vast termijnbedrag?
Wij hanteren geen vast termijnbedrag voor zakelijke energie, omdat we de stroom inkopen op de dagmarkt. Hier is de prijs voor energie iedere minuut anders. Dus waar vele andere leveranciers een vaste prijs hanteren en alleen het verbruik kan variëren, hebben wij te maken met een dynamische prijs én variërend verbruik. Uiteindelijk is ons doel om zo dicht mogelijk bij de werkelijke kosten te blijven. Dat doen we door geen vast termijnbedrag te hanteren en het termijnbedrag meteen aan te passen als dat nodig blijkt.
Bereken je termijnbedrag voor zakelijke energie
Benieuwd wat jouw termijnbedrag wordt als je een dynamisch energiecontract afsluit? Bereken het aanbod voor zakelijke energie van ELIX en ontvang een vrijblijvend en gratis voorstel voor dynamische energie.