SPRILA-subsidie voor de aanschaf van een batterij voor energieopslag

In het kort:

  • Op 24 september opent de SPRILA-subsidie voor bedrijven, met een subsidiepot van ruim 41 miljoen euro.
  • Vanuit de SPRILA Aanschaf stelt de overheid ook subsidie voor de aanschaf van een batterij beschikbaar.
  • Met een batterij kun je bij beperkingen door netcongestie alsnog de capaciteit realiseren die je nodig hebt voor je laadplein.
  • Hoeveel subsidie je kunt krijgen, hangt af van de grootte van je onderneming en het vermogen van de batterij die je aanschaft.
  • Omdat de subsidie populair is, is het belangrijk dat je op tijd bent en de aanvraag direct juist indient. ELIX regelt het gratis voor je.

Op 24 september opent de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven. De zogenoemde SPRILA-subsidie bestaat uit twee typen: de SPRILA Advies en SPRILA Aanschaf. In dit artikel duiken we vooral in de SPRILA Aanschaf. Het opmerkelijke aan deze variant is namelijk dat je ‘m ook kunt aanvragen voor de aanschaf van een stationaire batterij voor energieopslag. We nemen je mee in hoe het zit.  

Wat houdt de SPRILA Aanschaf in?

De SPRILA Aanschaf maakt deel uit van de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven. Met deze subsidie wil de overheid – zoals de naam al doet vermoeden – de investering in zakelijke infrastructuur stimuleren. Hiervoor is een totaalbudget van meer dan 42 miljoen euro beschikbaar. De SPRILA Aanschaf moet dit budget delen met de SPRILA Advies. 

Via de SPRILA Aanschaf kunnen bedrijven een gedeeltelijke vergoeding krijgen voor de kosten die ze maken voor de aanschaf en aanleg van laadinfrastructuur. Dus als je gaat investeren in laadinfrastructuur voor AC-laadpleinen of DC-laadpleinen, kun je een beroep doen op deze subsidie. 

In de rij met investeringen die in aanmerking komen voor deze subsidie, staat opvallend genoeg ook de investering in een stationaire batterij. Van die 42 miljoen euro die in de subsidiepot zit, is maar liefst € 5.300.000,- beschikbaar voor het investeren in een batterij voor energieopslag. Dat roept een terechte vraag op:

Waarom SPRILA-subsidie voor de aanschaf van een batterij?

Want wat doet subsidie voor de aanschaf van een batterij binnen een subsidieregeling die zich richt op het stimuleren van investeringen in zakelijke laadinfrastructuur? Het antwoord op die vraag heeft alles te maken met de rol die voor energieopslag weggelegd is in het Nederlandse energiesysteem. 

Dat energiesysteem heeft op dit moment namelijk te maken met de uitdagingen van beperkte netcapaciteit. De druk op het Nederlandse elektriciteitsnet loopt te hoog op en dat brengt allerlei uitdagingen met zich mee. Ook voor ondernemers die de investering in zakelijke laadinfrastructuur overwegen. 

Het probleem van beperkte netcapaciteit voor zakelijke laadinfrastructuur

Een laadplein bij je bedrijf doet natuurlijk wat met je elektriciteitsvraag. Om je zakelijke laadplein goed te kunnen laten functioneren, moet je goed nagaan hoeveel vermogen je beschikbaar hebt voor een zakelijk laadplein. 

Afhankelijk van wat precies jouw laadbehoefte is, bestaat de kans dat je tegen de grenzen van je beschikbare vermogen aanloopt. Dat is wanneer beperkte netcapaciteit een probleem wordt voor zakelijke laadinfrastructuur. Want als je bij de netbeheerder aanklopt voor een zwaardere aansluiting, kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis. 

En dan? Zolang het stroomnet overbelast is, zeggen ze jou de benodigde capaciteit niet toe en kun je je plannen niet realiseren. Met andere woorden: dat zakelijke laadplein dat je voor ogen had, komt er voorlopig niet. 

Tenzij..

Extra capaciteit met een batterij voor energieopslag

Dat zakelijke laadplein kan er alsnog komen als je op een andere manier aan je benodigde capaciteit weet te komen. Want als we de afgelopen jaren iets geleerd hebben, is het wel dat we ons niet moeten laten beperken door onverwachte uitdagingen. 

Door een batterij voor zakelijke energieopslag te koppelen aan je laadplein kun je namelijk alsnog extra capaciteit realiseren. Je slaat bijvoorbeeld zonnestroom op in je batterij, en gebruikt die stroom voor je laadplein op het moment dat je te weinig vermogen vanuit je netaansluiting beschikbaar hebt. 

De oplossing voor het probleem ligt dus binnen handbereik. Maar er hangt nog wel een prijskaartje aan, dat voor ondernemers een drempel vormt. Dat is precies waarom de aanschaf van een batterij voor energieopslag in aanmerking komt voor de SPRILA Aanschaf. 

Juist door het deels vergoeden van een batterij voor energieopslag wil de overheid die drempel verlagen of zelfs weghalen. Zo kun je als ondernemer investeren in een toekomstbestendig plan, zonder daar hele hoge aanloopkosten voor te maken. 

Profiteer van de SPRILA-subsidie voor de aanschaf van een batterij

De SPRILA-subsidie voor de aanschaf van een batterij is voor ondernemers die het willen inzetten om extra capaciteit te realiseren voor zakelijke laadinfrastructuur. Je kunt daarom niet profiteren van de subsidie wanneer je de batterij voor andere doeleinden gaat inzetten. 

Om dat te waarborgen, hanteert de RVO naast de voorwaarden waar jouw bedrijf aan moet voldoen, nog een aantal voorwaarden rondom de capaciteit en het vermogen van de batterij. 

Hoe kom je in aanmerking?

Hieronder zetten we de belangrijke voorwaarden op een rij. Als je voldoet aan die voorwaarden, is de kans groot dat je in aanmerking komt voor de SPRILA Aanschaf voor een batterij. 

Ten eerste, de ‘algemene’ voorwaarden:

  • Als ondernemer heb je een KVK-inschrijving en is je bedrijf gevestigd in Nederland.
  • Je zakelijke laadplein is niet beschikbaar voor het publiek laden van elektrische voertuigen.

Daarnaast moet de batterij aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Ben je grootverbruiker? Dan mag het vermogen van de batterij maximaal 50% zijn van je gecontracteerde vermogen. Daarnaast is de C-waarde van je batterij hooguit 0,25.
  • Ben je kleinverbruiker? Voor jou geldt dat het maximale vermogen van je batterij op 100% van je piekvermogen ligt.
  • Uit je offerte is af te lezen dat je energieopslagsysteem gelinkt is met je laadplein. Ook toont de offerte aan dat je batterij niet in een elektrisch voertuig zit.

Hoeveel subsidie kun je krijgen?

Het antwoord hierop hangt af van de grootte van je onderneming en het vermogen van de batterij die je aanschaft. De RVO hanteert namelijk een bedrag per kWh vermogen van de batterij en maakt daarbij onderscheid tussen een mkb en een groot bedrijf.

MkbGroot bedrijf
per kWh€ 160€ 80

In beide gevallen geldt dat je subsidie krijgt voor maximaal 1000 kWh. De maximale subsidiebedragen komen dan ook neer op € 160.000 voor mkb en € 80.000 voor een groot bedrijf.

SPRILA Aanschaf voor een batterij aanvragen

Het is belangrijk dat je de aanvraag direct goed voor elkaar hebt. Is je aanvraag onvolledig of klopt er iets niet? Dan kun je weer achterin de rij van aanvragers aansluiten en is de kans groot dat de subsidiepot leeg is tegen de tijd dat ze opnieuw naar je aanvraag kijken. 

Eenvoudig is het aanvraagproces helaas niet. Je moet een hele hoop documenten aanleveren, verschillende berekeningen meesturen en rekening houden met allerlei mitsen en maren. En om het nog ingewikkelder te maken, hangen de precieze eisen aan de aanvraag ook nog eens af van specifieke details van jouw situatie. 

De RVO maakt het je niet gemakkelijk. Wij wel. Met jaren ervaring op zak weten we wat we moeten doen en kunnen we de aanvraag geheel gratis en vrijblijvend voor je regelen. Grote kans op toewijzing, zonder dat je er zelf uren in hoeft te steken. 

Direct je aanvraag regelen?

Wil je zeker weten dat je de SPRILA-subsidie voor een batterij goed indient? Laat de subsidieaanvraag gratis regelen door ELIX en vergroot je kans dat je straks profiteert van de subsidie. 

e book sprila subsidie voor zakelijke laadinfrastructuur 1 693x1024

Download gratis e-book: ‘SPRILA-subsidie voor zakelijke laadinfrastructuur’

check Belangrijkste stappen bij de realisatie van zakelijke laadinfrastructuur
check Hoeveel subsidie je kunt krijgen vanuit de SPRILA Advies en SPRILA Aanschaf
check Wat de SPRILA-subsidie doet met de businesscase van laadpalen en batterijen
check Wat je kunt verdienen met je eigen zakelijke laadinfrastructuur