Gratis webinar netcongestie: Woensdag 22 oktober 12:00 uur | Meld je aan

Vrachtwagenheffing 2026: alles wat je moet weten

Profielfoto van Geert Hoekzema

Geert Hoekzema

Op 1 juli 2026 gaat de vrachtwagenheffing 2026 in en betalen vrachtwagens vanaf 3.500 kg per gereden kilometer op bijna alle snelwegen en hoofdwegen. Schonere voertuigen krijgen een lager tarief, diesels betalen meer.

In het kort:

  • Opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden gebruikt voor het verduurzamen van de sector, dit gebeurt via subsidies en steun voor elektrische vrachtwagens en laadinfrastructuur.
  • Wie nu al voorbereidt, profiteert straks van lagere kosten en een sterke businesscase.

De vrachtwagenheffing 2026 gaat op 1 juli 2026 in en betekent dat vrachtwagens vanaf 3.500 kilo gaan betalen per gereden kilometer op vrijwel alle snelwegen, plus een deel van de provinciale en gemeentelijke hoofdwegen. De regeling geldt niet alleen voor Nederlandse voertuigen, maar ook voor buitenlandse trucks. Daarmee wordt een belangrijk hoofdstuk toegevoegd aan de strijd tussen ‘groen’ en ‘grijs’ in de transportsector. Schonere, emissievrije voertuigen krijgen een financieel voordeel, terwijl traditionele dieselwagens zwaarder worden belast.

Dit heeft zo zijn invloed op ondernemersland. Ga je nú je wagenpark elektrificeren of wacht je daar nog mee? Hoe eerder je overstapt, hoe langer je profiteert van lagere kilometerkosten en subsidies.

Wat is de vrachtwagenheffing 2026?

De vrachtwagenheffing 2026 is een regeling waarbij je als transportondernemer niet langer vaste lasten betaalt voor het gebruik van je vrachtwagen, zoals wegenbelasting of het Eurovignet. In plaats daarvan komt er een variabele heffing op basis van het aantal kilometers dat je rijdt op bepaalde wegen.

Bijna alle Nederlandse snelwegen vallen onder deze regeling. Daarnaast ook delen van het onderliggende wegennet. Denk aan belangrijke provinciale en gemeentelijke hoofdwegen. Rijd je daar met een vrachtwagen van 3.500 kilo of zwaarder? Dan ga je betalen per kilometer.

Het Eurovignet, dat je nu nog betaalt als je in meerdere landen rijdt, verdwijnt voor Nederlandse trajecten. Ook de motorrijtuigenbelasting, oftewel de wegenbelasting, verandert flink. Voor lichtere vrachtwagens tot 12.000 kg (N2) vervalt deze belasting helemaal. Voor zwaardere vrachtwagens vanaf 12.000 kg (N3) daalt de belasting aanzienlijk. Deze compensatie maakt de overstap naar schoner vervoer financieel aantrekkelijker en voorkomt dat wie fossiel rijdt, alle extra kosten betaalt.

Wat is het doel van de vrachtwagenheffing 2026?

De vrachtwagenheffing 2026 heeft meerdere doelen. Allereerst dragen buitenlandse vervoerders voortaan bij aan het onderhoud van onze infrastructuur. Op dit moment betalen Nederlandse vervoerders in veel andere Europese landen al kilometerheffing of tol, terwijl buitenlandse vervoerders in Nederland vaak gratis rondrijden. 

Met de nieuwe regeling verandert dat: vanaf 1 juli 2026 betalen ook buitenlandse vrachtwagens voor het gebruik van Nederlandse snelwegen en een deel van het onderliggende wegennet.

Het tweede doel is het vergroenen van de transportsector. Dat doet de overheid op twee manieren:

  • Door financiële prikkels in de kilometerprijs: hoe schoner en lichter je vrachtwagen, hoe lager je tarief per kilometer. Grijs betaalt meer, groen minder. Zo wordt duurzaam rijden structureel goedkoper.
  • Door investeringssteun. De opbrengsten van de heffing verdwijnen niet in de algemene staatskas, maar gaan naar verduurzaming en innovatie. Denk aan subsidies voor elektrische of waterstoftrucks, laadpunten en slimmere logistieke oplossingen.

De grijze vloot betaalt op deze manier mee aan de transitie. Dieselrijders leggen per kilometer een hoger bedrag neer. Een deel van dat geld gaat terug naar ondernemers die vergroenen, in de vorm van subsidies en belastingvoordelen. 

De overheid stimuleert verduurzaming dus niet alleen door duurzame voertuigen goedkoper de weg op te laten gaan, maar ook door te helpen bij de investering in die verduurzaming.

Factoren achter de strijd tussen grijs en groen

De strijd tussen e-trucks en dieseltrucks is volle gang. Niet alleen de vrachtwagenheffing heeft invloed op deze strijd. De stijging van de dieselprijs in 2027 doet er een schep bovenop. En zero-emissiezones in steeds meer Nederlandse steden vormen een derde, krachtige prikkel om over te stappen op emissievrije voertuigen. 

Waar de vrachtwagenheffing en stijging dieselprijs in 2027 vooral financieel stimuleren, leggen zero-emissiezones een fysieke beperking op: hier mogen alleen nog zero-emissie vrachtwagens rijden.

Samen versterken deze maatregelen elkaar:

  • De vrachtwagenheffing maakt elektrisch rijden goedkoper en fossiel rijden duurder.
  • De dieselprijs gaat in 2027 flink omhoog, waardoor de kosten per kilometer nog verder oplopen.
  • Zero-emissiezones maken het op sommige plekken simpelweg onmogelijk om nog met dieseltrucks te rijden.

Daarnaast speelt de markt mee: steeds meer opdrachtgevers eisen ‘groene kilometers’ om hun eigen duurzaamheidsdoelen te halen. Dat betekent dat investeren in e-trucks niet alleen een overheidsvraagstuk is, maar ook een commerciële noodzaak kan worden.

Voor wie geldt de vrachtwagenheffing?

De vrachtwagenheffing geldt voor vrachtwagens met een technisch toegestane maximummassa vanaf 3.500 kilo. Dit zijn voertuigen van type N2 en N3. Of je nu eigenaar bent van één wagen of een groot wagenpark beheert: als je op de betreffende wegen rijdt, ga je betalen.

Er zijn een aantal uitzonderingen. Zo kun je een ontheffing aanvragen als je vrachtwagen 40 jaar of ouder is. Daarnaast geldt een automatische vrijstelling voor volledig elektrische vracht- en bestelwagens tot 4.250 kg met een Nederlands kenteken. Die betalen dus geen kilometerheffing.

Let wel: als emissievrije vrachtwagens boven die vrijstellingsdrempel vallen, of als ze niet aan alle voorwaarden voldoen, vallen ze wél onder de heffing. Ze betalen dan wel een veel lager tarief per kilometer in vergelijking met dieselvrachtwagens. Ook kun je met emissievrije trucks gebruikmaken van subsidies om extra kosten verder te beperken.

Hoeveel vrachtwagenheffing betaal ik in 2026?

Naar verwachting betaal je straks een gemiddeld heffingstarief van € 0,186 per kilometer. Maar dit tarief verschilt per voertuig, afhankelijk van gewicht, uitstoot en emissieklasse. Elektrische vrachtwagens zijn veel goedkoper en komen uit op zo’n € 0,034 per kilometer. Met andere woorden: hoe schoner en lichter je vrachtwagen, hoe minder je betaalt.

Om jouw exacte tarief te bepalen, heb je drie dingen nodig. Allereerst de technische maximummassa van je truck. Ook moet je weten onder welke CO₂-emissieklasse en Euro-emissieklasse je vrachtwagen valt. Op de officiële website van de vrachtwagenheffing is hiervoor een handige rekentool beschikbaar. Een deel van de inkomsten uit de heffing gaat naar subsidies voor verduurzaming in de transportsector. Denk aan regelingen als de SPRILA, die ondernemers financieel ondersteunt bij de overstap naar schoner vervoer.

In vijf stappen klaar voor de vrachtwagenheffing 2026

De vrachtwagenheffing komt eraan, maar wie wacht tot 2026 om zich voor te bereiden kan tegen hoge kosten en gemiste subsidies aanlopen. Met name als je de overstap naar emissievrij vervoer wil maken, is het goed om nu al in actie te komen.

Hier zijn vijf belangrijke stappen waarmee je vandaag kunt beginnen:

  1. Analyseer je routes en ritten: breng in kaart waar je vrachtwagens rijden, hoeveel kilometers ze afleggen en op welke wegen. Zo krijg je inzicht in de kosten van de heffing en waar je kunt besparen.
  2. Kijk naar je laadinfra: wil je de overstap maken naar elektrisch rijden? Dan heb je goede laadinfrastructuur nodig die past bij jouw locatie en logistieke profiel.
  3. Regel je energievoorziening: slim energiemanagement voorkomt dat je in de knel komt met netaansluitingen of hoge piekvermogens. Zeker als je meerdere elektrische vrachtwagens tegelijk laadt.
  4. Vraag op tijd subsidies aan: subsidies kunnen oplopen tot tienduizenden euro’s per truck of laadpunt. Denk aan de SPRILA voor laadstations, en fiscale voordelen voor laadpalen, zoals de MIA of Vamil.
  5. Regel een heffingaanbieder: een heffingaanbieder zorgt dat jij als transporteur voldoet aan de vrachtwagenheffing. Zonder geregistreerde aanbieder mag je straks simpelweg de weg niet op. De heffingaanbieder levert ook de boordapparatuur die je kilometers registreert, zoals een on-board unit (OBU). Er zijn internationale EETS-aanbieders, handig voor wie internationaal rijdt, en de Nederlandse aanbieder Nedlinq, die speciaal is voor binnenlandse ritten. Welke aanbieder het beste past, hangt af van je routes en je behoeften.

ELIX helpt je verder

De vrachtwagenheffing 2026 dwingt ondernemers om hun logistieke strategie opnieuw te bekijken. Maar waar verandering is, liggen ook kansen. ELIX zorgt ervoor dat ondernemers die kansen op de juiste manier en op een logisch moment aangrijpen. Op die manier maken we de overstap naar elektrisch en emissievrij vervoer niet alleen haalbaar, maar ook rendabel. 

Het lijkt misschien voorbarig om nu al stappen te zetten. Zeker als diesel rijden onderaan de streep nu nog goedkoper uit lijkt te pakken in jouw situatie. Maar toch is ons advies: begin op tijd. De overstap naar elektrisch vervoer vraagt voorbereiding. Wie nu al inzicht krijgt in zijn routes, laadbehoefte en investeringsmogelijkheden, zit straks niet klem.

Waarom niet nu al kijken wat de businesscase van e-trucks en laadpalen voor jouw bedrijf is? We denken graag met je mee. Vraag vandaag nog een offerte op maat aan en lees meer over de mogelijkheden in ons e-book.

mockup e book sprila subsidie goedkopere laadpleinen en batterijen.png 2

Download gratis e-book: ‘SPRILA-subsidie voor goedkopere laadpleinen en batterijen’

check Belangrijkste stappen bij de realisatie van zakelijke laadinfrastructuur
check Hoeveel subsidie je kunt krijgen vanuit de SPRILA Advies en SPRILA Aanschaf
check Wat de SPRILA-subsidie doet met de businesscase van laadpalen en batterijen
check Wat je kunt verdienen met je eigen zakelijke laadinfrastructuur