Gratis webinar netcongestie: Woensdag 22 oktober 12:00 uur | Meld je aan

Stijging dieselprijs 2027: zo houd je de controle

Profielfoto van Geert Hoekzema

Geert Hoekzema

In het kort:

  • Vanaf 2027 wordt diesel 11–15 cent per liter duurder door de nieuwe CO₂-heffing (ETS-2)
  • Elektrisch rijden wordt steeds aantrekkelijker dankzij lagere operationele kosten, subsidies en fiscale voordelen.

  • Wie nu de overstap maakt, profiteert straks van lagere brandstofkosten en concurrentievoordeel.

De stijging dieselprijs 2027 is het gevolg van een nieuwe maatregel: vanaf 2027 betaal je namelijk extra voor elke kilo CO₂ die je uitstoot. Voor dieselrijders betekent de stijging van de dieselprijs in 2027 een verhoging van zo’n 13 cent per liter. Ook benzine wordt duurder, met ongeveer 11 cent per liter. Geen fijn vooruitzicht als je veel onderweg bent voor je bedrijf. Gelukkig zijn er slimme manieren om je voor te bereiden. In dit artikel lees je hoe je grip houdt op je brandstofkosten.

Waarom stijgt de dieselprijs in 2027?

De stijging van de dieselprijs in 2027 komt vooral door de invoering van een nieuwe Europese maatregel, het Emission Trading System-2, of ETS-2. De ETS-2 zorgt ervoor dat brandstofleveranciers vanaf 2027 CO₂-rechten kopen voor elke liter die ze verkopen. En dat kost geld… 

Je voelt ‘m al aankomen. De leveranciers schuiven die kosten door naar jou, de eindgebruiker. Dat raakt dus niet alleen de transportsector, maar ook grondverzet, bouw en agrarisch materieel. Oftewel: ondernemers die draaien op diesel, draaien straks op voor hogere kosten.

Wat kost een liter diesel na de stijging dieselprijs 2027?

Een liter diesel kost na de prijsstijging 2027 naar schatting zo’n 11 tot 15 cent meer dan nu. De stijging komt met name door de invoering van ETS-2. Voor ETS-2 betekent een CO₂-prijs tussen de € 35 en € 50 per ton, gecombineerd met een uitstoot van 2,67 kilo CO₂ per liter diesel, een stevige meerprijs. Geen kleingeld als je een heel wagenpark moet aftanken.

Kortom: de stijging van de dieselprijs is geen gerucht meer, maar realiteit in wording. Ondernemers die afhankelijk zijn van brandstof, doen er verstandig aan om nu al na te denken over slimme oplossingen.

Wat is het doel van de ETS-2, waardoor de dieselprijs stijgt?

Het doel van de ETS-2, en daarmee de stijging van de dieselprijs in 2027, is het terugdringen van de CO₂-uitstoot. De Europese klimaatdoelen gelden namelijk niet alleen voor zware industrie en energiecentrales, maar ook voor transport, gebouwen en MKB’s. Een prijs voor CO₂-uitstoot stimuleert bedrijven om over te stappen op schonere alternatieven.

De stijging dieselprijs 2027 is dus geen straf, maar een prikkel. Een economische stimulans om schonere keuzes te maken. Misschien krijgt ook jouw onderneming ermee te maken. De beste manier om hoge kosten te voorkomen? Dat bespreken we in de volgende alinea.

Is elektrisch rijden een oplossing voor de stijging van de dieselprijs 2027?

Elektrisch rijden en specifiek elektrisch vrachtvervoer is voor steeds meer ondernemers een interessante oplossing voor de stijgende dieselprijs. Dat komt omdat de operationele kosten dalen en zaken als de actieradius en laadsnelheid toenemen. Er zijn wel zaken waar je over na moet denken, waar ELIX als expert je graag bij helpt. Dit zijn ze.

Breng je logistieke situatie in kaart

De eerste stap is inzicht. Wat zijn je dagelijkse routes? Hoe vaak en hoe ver rijden je voertuigen? Het maakt nogal uit of je vooral pendelt tussen een distributiecentrum en vaste winkels, of dat je wekelijks naar Zuid-Europa rijdt. In het eerste geval kun je volstaan met slim geplaatste laadpunten op je eigen terrein. In het tweede geval heb je vooral onderweg snelle laadinfrastructuur nodig.

Daarom is het belangrijk om je situatie goed door te rekenen. Hoeveel voertuigen heb je? Wat is de batterijcapaciteit (kWh) per voertuig? En wat betekent dat qua laadvermogen en laadtijd? Die vragen bepalen niet alleen je laadbehoefte, maar ook de inrichting van je terrein en de aansluiting op het elektriciteitsnet.

Ook het type voertuig speelt een rol. Een lichte bestelauto vraagt om andere laadoplossingen dan een 40-tons e-truck. Tel daarbij op dat actieradius afhankelijk is van veel meer dan alleen de batterijcapaciteit. Ook belading, rijstijl, weersomstandigheden en het terrein zijn van invloed. Heuvelachtig gebied of een koude winterdag? Plan efficiënt, zodat je ritten soepel en betrouwbaar verlopen.

Kies voertuigen die passen bij je inzetgebied

Bij de aanschaf van elektrische voertuigen is het belangrijk om te kijken naar de verhouding tussen batterijcapaciteit en actieradius. Elektrische trucks met een 120 kWh-batterij kunnen zo’n 200 kilometer aan. Zwaardere modellen met een 500 kWh-batterij halen inmiddels al 600 kilometer.

Waar bereik eerder een knelpunt was, is dat steeds minder het geval. Onderweg laden wordt zelfs steeds makkelijker. Het netwerk van snelladers groeit snel, vooral op logistieke knooppunten zoals industrieterreinen en snelwegen. Nieuwe technieken zoals het Megawatt Charging System (MCS) maken laadvermogens tot 1000 kW mogelijk. Daarmee is je truck in een half uur weer klaar voor vertrek.

Laad op eigen terrein waar het kan

Laden op eigen terrein is vaak het uitgangspunt voor efficiënt en betaalbaar elektrisch rijden. Je wil immers niet afhankelijk zijn van publieke infrastructuur die nog niet altijd geschikt of beschikbaar is voor zwaar vervoer. Met een eigen zakelijk laadplein plan je flexibeler, voorkom je wachttijd en houd je controle over je kosten.

Zorg ervoor dat je laadinfra praktisch en veilig is ingericht. Geen laders achterin het magazijn, tussen de pallets en schuttingen, maar goed bereikbare plekken waar chauffeurs makkelijk in- en uitsteken. Denk ook aan aanrijdbeveiliging, duidelijke markering en voldoende manoeuvreerruimte.

AC of DC laadsysteem?

Er zijn grofweg twee soorten laadsystemen: bij een AC-laadsysteem laad je langzaam via wisselstroom en bij DC laad je snel via gelijkstroom. AC-laden is goedkoper en geschikt voor personenauto’s of voertuigen die ’s nachts stilstaan, maar met 11 tot 22 kW vermogen duurt het laden bij grotere voertuigen lang.

Met DC-laden laad je met vermogens van 400 kW of meer. De omvormer staat hierbij buiten het voertuig, waardoor je veel sneller kunt laden. Ideaal voor vrachtwagens die tussen ritten door weer snel de weg op moeten.

Slim omgaan met netcapaciteit

Laden vraagt stroom. Veel stroom. Soms past dat binnen je bestaande netaansluiting, maar vaak niet. Zeker als je meerdere trucks tegelijk wilt opladen, is de kans groot dat je je gecontracteerd vermogen overschrijdt. Je loopt al snel tegen de gevolgen van netcongestie aan.

Gelukkig zijn er slimme manieren om daarmee om te gaan. Door je laadinfra te combineren met zakelijke zonnepanelen, windopwekking en zakelijke energieopslag, creëer je je eigen energiesysteem. Zo kun je ook ’s avonds of ’s nachts duurzaam laden en voorkom je dat je overdag tegen de problemen van beperkte teruglevercapaciteit aanloopt.

Maak gebruik van subsidies en fiscale voordelen

De overstap naar elektrisch rijden is een investering. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Er zijn diverse subsidieregelingen die je helpen om de kosten te verlagen.

De AanZET-subsidie ondersteunt bij de aanschaf van emissieloze trucks. Voor laadinfra is er de SPRILA-subsidie, die zowel adviestrajecten als daadwerkelijke installatiekosten dekt. Wil je juist publieke laadpunten realiseren, dan kun je gebruikmaken van de SPULA-subsidie.

Ook de fiscus helpt een handje mee. Via fiscale voordelen als de MIA/Vamil-regeling trek je tot 45% van je investering in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen extra af van je winst. Daarmee wordt elektrisch rijden ook fiscaal een stuk aantrekkelijker.

Bereken je Total Cost of Ownership

Tot slot: kijk niet alleen naar de aanschafprijs, maar naar het totaalplaatje. De Total Cost of Ownership (TCO) geeft je inzicht in wat een voertuig je over de hele gebruiksduur kost. Dat is dus inclusief energie, onderhoud, belasting en restwaarde.

Elektrische voertuigen zijn vaak duurder in aanschaf, maar het wegvallen van diesel- of benzinekosten en hoge kosten vanuit de vrachtwagenheffing 2026 maken dat in combinatie met fiscale voordelen voor laadpalen en andere duurzame investeringen op termijn goed. Zeker als je bedrijf veel kilometers aflegt, kan elektrisch rijden op termijn stukken voordeliger uitpakken dan diesel.

Stijging dieselprijs 2027: van plan naar praktijk met slimme oplossingen

Vanaf 2027 worden diesel en benzine flink duurder en dat raakt ook jouw bedrijf. Gelukkig hoef je niet stil te zitten. Wil je weten hoe je slim kunt overstappen op elektrisch rijden, kosten kunt besparen en gebruikmaakt van subsidies en fiscale voordelen?

Bij ELIX helpen we je van A tot Z. Of je nu een laadplein wilt aanleggen, je energie slim wilt opwekken en opslaan of je volledige wagenpark wilt elektrificeren: wij denken met je mee.

Benieuwd naar jouw mogelijkheden? Vraag nu een offerte op maat aan!

mockup e book sprila subsidie goedkopere laadpleinen en batterijen.png 2

Download gratis e-book: ‘SPRILA-subsidie voor goedkopere laadpleinen en batterijen’

check Belangrijkste stappen bij de realisatie van zakelijke laadinfrastructuur
check Hoeveel subsidie je kunt krijgen vanuit de SPRILA Advies en SPRILA Aanschaf
check Wat de SPRILA-subsidie doet met de businesscase van laadpalen en batterijen
check Wat je kunt verdienen met je eigen zakelijke laadinfrastructuur