Veelgestelde vragen over energie

HIeronder vind je de meest gestelde vragen omtrent dynamische energie van ELIX. Mis je een onderwerp en/of kan je niet het antwoord vinden op je vraag, Laat het ons dan weten via klantenservice@elix.nl

Alles over een dynamische energiecontract

Klant worden bij ELIX

Klantvragen

Salderen

Alles over een dynamische energiecontract

Hoe werkt een dynamische maandnota voor kleinverbruikaansluitingen?

Elke maand wordt er een voorschotfactuur gestuurd. De eerste 2 maanden zullen hier alleen voorschotbedragen op staan. Vanaf de 3e maand zal ook het daadwerkelijke energieverbruik tegen de daadwerkelijke prijs van de vorige maand op de factuur staan. Hierbij wordt het daadwerkelijke verbruik verrekend met het voorschot van die maand. Daarnaast zal er telkens een nieuw voorschot voor de komende maand in rekening gebracht worden.

Kan ik de datum van de automatische incasso wijzigen?

Nee, dit is niet mogelijk aangezien wij een vast moment hebben waarop we de factuur naar de klant sturen en waarop we energie inkopen.

Wanneer wordt de automatische incasso afgeschreven?

Automatische incasso vindt meestal plaats op de 18e van de maand. Bij de eerste incasso na de overstap kan dit echter verschillen. Dit ligt aan de dag waarop de levering start.

Waar wordt mijn voorschot op gebaseerd?

Het voorschot is gebaseerd op het verwachte verbruik en de verwachte prijzen voor de volgende maand. Iedere maand wordt het voorschot opnieuw berekend. Daardoor zijn de hoogtes van de voorschotten ook iedere maand verschillend. Houd er rekening mee dat de voorschotten in de winter vaak wat hoger zijn dan in de zomer, omdat het verbruik en de prijzen in de winter doorgaans wat hoger zijn dan in de zomer.

Hanteren jullie een voorschot?

Ja, die voorschotbedragen gebruiken wij om elektriciteit en gas in te kopen. Na afloop van de maand wordt het voorschot verrekend met een afrekenfactuur op basis van het daadwerkelijke verbruik en de daadwerkelijke prijzen.

Hoe is mijn factuur opgebouwd?

De factuur is als volgt opgebouwd:

Energieprijzen:

  • Beursprijs: de prijs van gas en electriciteit op de energiemarkt. Deze prijs is afhankelijk van vraag en aanbod en kan daarom fluctureren.
  • Inkoopvergoeding: de kosten voor het leveren van energie. Denk hierbij aan markttoegang, organisatiekosten, onbalanskosten, kosten voor landelijk gastransport, kosten voor aankoop van certificaten voor groene stroom, (GvOs). De inkoopvergoeding is een opslag per kWh of m3.
  • Vaste leveringskosten: vast bedrag per maand.
  • Overheidsheffingen: de belastingen op energieverbruik, zoals energiebelasting en btw.
  • Netbeheerkosten: de netbeheerder zorgt voor het onderhoud en het beheer van het energienetwerk. Hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening, die via de energiefactuur worden betaald.

Waar kan ik de facturen inzien?

Facturen worden maandelijks per e-mail verstuurd. Daarnaast zijn ze ook te zien in ons klantportaal: energy.elix.nl.

Is jullie contract dagelijks opzegbaar?

Ja, ons contract is dagelijks opzegbaar. We verwerken de afmelding binnen 5 werkdagen en daarna zit je dus nergens meer aan vast.

Levert ELIX groene energie?

ELIX levert uitsluitend Nederlandse groene elektriciteit, afkomstig uit zon en wind. Voor aardgas passen we geen CO2-compensatie toe. Zo zijn we in 2023 door HIER beoordeeld als energieleverancier die écht 100% groene stroom levert.

Wat zijn de risico’s van dynamische energiecontracten?

Met dynamische energiecontracten weet je van tevoren niet wat je kosten zijn. Gemiddeld zijn deze vaak lager dan bij een vast of variabel energiecontract, maar het kan zijn dat jouw verbruik op ongunstige momenten valt of dat prijzen snel stijgen en dalen door verstoringen in de markt. Het is daarom altijd verstandig om een buffertje aan te houden om (tijdelijke) prijsstijgingen op te vangen.

Waarom zijn dynamische energieprijzen vaak lager?

Met dynamische energiecontracten wordt er ingespeeld op de schommelingen in energieprijzen. De stroomprijzen verschillen namelijk per uur en de gasprijzen per dag. Omdat zakelijke klanten vaak veel energie verbruiken tijdens kantooruren, profiteren zij bij uitstek van lage elektriciteitsprijzen omdat juist dan veel zonnestroom wordt opgewekt. Uitgerekend dan zijn de prijzen laag. Dat sluit niet uit dat er een kans bestaat dat de prijzen hoger zijn dan bij een vast of variabel contract, dat is het risico van een dynamisch contract. Meer weten? Lees dan dit artikel!

Wat zijn de voordelen van een dynamisch energiecontract?

Door gebruik te maken van de uurprijzen (elektriciteit) en dagprijzen (gas) op de beurs kun je je verbruik aanpassen aan de prijzen en daarmee je energiekosten verlagen. Maar ook als je je verbruik niet aanpast, profiteer je van lage prijzen. Dit is omdat de elektriciteitsprijzen tijdens werkuren het laagst zijn door de grote hoeveelheid zonnestroom op het net. Daarnaast zijn de opslagen die je je energieleverancier betaalt lager dan bij een vast of variabel contract, omdat de risicopremies minder hoog hoeven te zijn bij een dynamisch contract. Uit onderzoek blijkt dat je hiermee gemiddeld goedkoper uit bent dan met een vast of variabel contract. Meer weten over dynamische stroomlevering? Lees dan dit artikel! Meer weten over dynamische gaslevering? Lees dan dit artikel!

Wat is dynamische zakelijke energie?

ELIX levert zakelijke klanten elektriciteit en gas op basis van dynamische tarieven. We kopen elektriciteit en gas op de dagmarkten in. Voor elk uur dat je stroom verbruikt betaal je een ander tarief, gebaseerd op de groothandelsprijs van dat uur. Voor gas werken we met dagprijzen. Het voordeel voor jou? Soms betaal je heel weinig voor energie, en ook betaal je geen onnodige risico-opslagen die bij een vast of variabel contract wel zijn ingeprijsd. Meer weten over dynamische zakelijke energie? Lees dan dit artikel!

Klant worden bij ELIX

Hoe moet ik mijn meterstanden doorgeven?

Bij de aanmelding, een tariefswissel of een storing hebben wij je meterstanden nodig. In deze situaties ontvang je van ons een link waarmee je je meterstanden kan doorgeven. Heb je van ons geen link ontvangen in de mail? Of lukt het niet om de meterstanden via de link door te geven, maak dan foto’s van je meterstanden en stuur dit naar klantenservice@elix.nl. Dan zullen wij deze voor je verwerken!

Wat doen jullie bij een storing van een slimme meter?

Als je slimme meter een storing heeft, neem dan contact op met je netbeheerder. Voor je dynanamische contract heeft dit de volgende gevolgen:

  • Gaat het om een tijdelijke storing? Dan maken we een schatting van je verbruik op basis van je profiel.
  • Gaat het om een langdurige storing? Dan moet er wellicht over worden gegaan op een ander contract.

Moet ik mijn meterstanden doorgeven?

Heb je een slimme meter? Dan hoeft het niet. Ben je een grootverbruiker? Ook dan hoeft het niet. Je hoeft de meter alleen af te lezen als je een conventionele meter hebt of als de slimme meter een storing heeft

Hanteren jullie ook borg?

Bij aanmelding controleren we altijd de kredietwaardigheid van onze klanten. In enkele gevallen beoordelen we deze als onvoldoende. Als dat zo is zullen we om extra zekerheden vragen, voordat we overgaan tot het leveren van energie, en vragen we borg.

Hoe kan ik overstappen naar ELIX?

Dat kan via onze aanmeldpagina: www.elix.nl/energie. Daar kun je je gegevens invullen en een voorbeeldberekening maken, waarna je een aanbod krijgt. Als je hiermee instemt maken wij de overstap verder in orde.

Vergoeden jullie opzegboetes?

Wij vergoeden geen opzegboetes van vorige leveranciers.

Hanteren jullie opzegboetes?

ELIX biedt alleen dynamische energiecontracten en het modelcontract aan. Daarbij hanteren we geen opzegboetes.

Kan ik overstappen naar ELIX als ik nog een lopend energiecontract heb?

Ja, dat kan zeker. Let hierbij wel goed op de opzegtermijn van je leverancier. Bij een vast contract geeft de leverancier vaak een boete, ook wel opzegvergoeding genoemd. De hoogte van het bedrag hangt af van het energiecontract dat je hebt en het moment waarop je het contract opzegt. De wet maakt onderscheid tussen klein- en grootverbruikers. In sommige gevallen zou de boete op lange termijn uit kunnen door het gebruik van onze dynamische energieprijzen. Kleinverbruikers: Bij een vast contract bepalen bestaande wet- en regelgeving de hoogte van deze boete. Bij een variabel of dynamisch contract kun je probleemloos overstappen, maar kan er een opzegtermijn van 30 dagen worden gehanteerd. Dat is afhankelijk van de leverancier. Grootverbruik: Is afhankelijk van contract en algemene voorwaarden van de huidige leverancier. Let hierbij goed op of het contract niet stilzwijgend wordt verlengd of kan worden verlengd. Vaak wordt een opzegtermijn van 3 maand of meer gehanteerd bij een vast contract. Kom je er na de overstap achter dat je vorige contract nog doorloopt en wil je terug overstappen? Dat is geen probleem, maar dan brengen we de gemaakte kosten voor de tijd dat wij je leverancier zijn geweest wel in rekening.

Ik heb een maandbemeten grootverbruikaansluiting voor gas (type G2C), kan ik ook een dynamisch contract krijgen?

Voor G2C aansluitingen krijgen we niet de verbruiken per dag door, maar slechtst een keer per maand stuurt de netbeheerder de meterstanden. Om van deze maandelijkse meterstanden toch een dynamisch contract te kunnen maken, verdelen we dit verbruik over de dagen van de maand op basis van temperatuur en verbruikskenmerken. Hiermee schatten we een dynamisch contract zo nauwkeurig mogelijk in.

Kan ik als grootverbruiker ook een dynamisch contract krijgen?

Zeker. Wel heb je hierbij telemetrische uitlezing van je aansluiting nodig. Vaak is dit al wel aanwezig, maar soms ook niet. Mocht dat niet zo zijn dan kun je contact opnemen met je meetbedrijf en telemetrische uitlezing aanvragen. De meerkosten zijn slechts een klein bedrag per maand.

Kan ik ook klant worden zonder een slimme meter?

Ja, in principe kan dat. Om een dynamisch contract te kunnen afsluiten heb je echter wel een slimme meter nodig. Als je een conventionele meter hebt kunnen we je ons modelcontract aanbieden. Helaas is dit qua prijs niet altijd gunstig, omdat wij gespecialiseerd zijn in dynamische contracten. Het is mogelijk om een slimme meter aan te vragen via je netbeheerder:

Zijn jullie alleen gericht op zakelijke klanten?

We zijn gericht op zakelijke klanten, maar we kunnnen ook particuliere klanten van dienst zijn.

Klantvragen

Ik ben verhuisd, wat moet ik nu doen?

Ga je verhuizen? Neem dan contact op met de klantenservice via klantenservice@elix.nl. Graag horen we wat het nieuwe adres is en of er een slimme meter aanwezig is.

Waar kan ik mijn gegevens wijzigen?

Wil je je rekeningnummer, wachtwoord of mailadres wijzigen? Dat kan in onze klantportaal via energy.elix.nl. Mocht dit niet lukken, dan kun je de wijziging ook doorgeven via de mail: klantenservice@elix.nl.

Hoe kan ik jullie bereiken?

De klantenservice is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9.00-17.00. Daarnaast kun je ons altijd bereiken via de mail: klantenservice@elix.nl.

Hoe kan ik mijn energiecontract opzeggen?

Als je overstapt naar een andere energieleverancier ontvangen wij daar automatisch bericht van. Je hoeft ons in principe dus geen bericht te sturen om je contract op te zeggen. Echter, als je een grootverbruikaansluiting hebt kan het wel verstandig zijn om ons op de hoogte te stellen, om eventuele boetes met betrekking tot opzegtermijnen te voorkomen. Stap je niet over, maar wil je de levering beëindigen, stuur dan een bericht naar klantenservice@elix.nl. Vermeld daarin je naam, adres, of het gaat om gas- en/of elektriciteitslevering en de datum waarop het contract beëindigd moet worden.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

Je wachtwoord van het klantportaal vergeten? Geen zorgen! Via energy.elix.nl/inloggen kun je heel eenvoudig een nieuw wachtwoord instellen.

ik ben mijn wachtwoord vergeten wat nu 297x300

Ik heb meerdere adressen? Hoe kan ik mijn termijnbedragen zien?

In het portaal, kun je onder menu ‘financieel’, in het blokje ’termijnbedrag’ in het drop-down menu verschillende adressen selecteren.

ik heb meerdere adressen hoe kan ik mijn termijnbedragen zien 300x269

Hebben jullie een klantenomgeving?

Ja, de link naar de klantportaal is energy.elix.nl/inloggen. In deze omgeving kun je onder andere de volgende informatie vinden: overzicht van de facturen, daadwerkekijke verbruik van de afgelopen maand, contracten, tarieven, meterstanden en verbruik tot op de dag zelf (zelfs op uurniveau!).

Salderen

Hoe werkt salderen met een dynamisch contract?

ELIX stelt op basis van slimme meterdata ieder kwartier vast of er sprake is van levering of teruglevering. Voor ieder kwartier hanteren we de uurprijs van het betreffende kwartier. Is er sprake van verbruik? Dan hanteren we de uurprijs voor de geleverde elektriciteit. Is er sprake van teruglevering? Dan ontvang je de uurprijs. De energiebelasting wordt op jaarbasis gesaldeerd. Dit wordt op de jaarnota verrekend.